Internalisasi Pendidikan Pesantren Berbasis Sintuwu Maroso (Persatuan Yang Kuat) Dalam Membangun Moderasi Beragama
Keywords:
Internalisasi Pendidikan, Pendidikan Pesantren, Moderasi BeragamaAbstract
Islamic boarding school education plays a central role in shaping the character and religious insight of students. The Sintuwu Maroso-based approach, which emphasizes the principle of strong unity, is an effective strategy in building religious moderation. This study aims to analyze how the internalization of Sintuwu Maroso values can strengthen religious moderation among students. The method used is Descriptive-qualitative with the Library Research Approach. The results of this study indicate that through the Sintuwu Maroso approach, Islamic boarding schools have succeeded in creating an inclusive and tolerant educational environment, strengthening social ties between students, and increasing understanding and acceptance of religious diversity. Internalization of these values also helps in reducing the potential for radicalism and religious-based conflict. This study emphasizes the importance of integrating unity values into the Islamic boarding school curriculum to support the creation of a harmonious and tolerant society
References
Khotimah, H., & Sa'i, M. (2020). Internalisasi Moderasi Beragama Dalam Kurikulum Pesantren. Rabbani: Jurnal Pendidikan Agama Islam.
Arifin, S. (2023). Internalisasi Moderasi Beragama dalam Kurikulum Pesantren.
EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 1991-1998.
Hidayat, R. (2022). Toleransi Dan Moderasi Beragama. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(2), 49-60.
Muhtarom, A., Fuad, S., & Latif, T. (2020). Moderasi beragama: konsep, nilai, dan strategi pengembangannya di pesantren. Yayasan Talibuana Nusantara.
Starkman, R. (2013). The concept of brotherhood: Beyond Arendt and the Muslim Brotherhood. Critical Review of International Social and Political Philosophy, 16(5), 595-613.
Alam, L. (2016). Internalisasi nilai-nilai pendidikan islam dalam perguruan tinggi umum melalui lembaga dakwah kampus. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 101-119.
Mukhibat, M. (2014). Deradikalisasi Dan Integrasi Nilai-Nilai Pluralitas Dalam Kurikulum Pesantren Salafi Haraki Di Indonesia. Al-Tahrir: Jurnal Pemikiran Islam, 14(1), 181-204.
Yulianto, R. (2020). Implementasi budaya madrasah dalam membangun sikap moderasi beragama. Edukasia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 111- 123.
Mukhibat, M. (2014). Spritualisasi dan Konfigurasi Pendidikan Karakter Berparadigma Kebangsaan dalam Kurikulum 2013. Al-Ulum, 14(1), 23-42.
Syarifah, L., Latifah, N., & Puspitasari, D. (2021). Keteladanan Pengasuh dan Peran Orang Tua dalam Pembentukan Karakter Santri Tarbiyatul Athfal Tegalrejo Magelang. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 5(1), 97-107.
Massoweang, A. K. (2021). Moderasi Beragama Dalam Lektur Keagamaan Islam di Kawasan Timur Indonesia.
Maksum, A. (2015). Model pendidikan toleransi di pesantren modern dan salaf. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 3(1), 81-108.
Ponno, A. T., Reniati, R., Sambo, Y., Tangnga, S., & Mean, R. (2023). Penanaman Nilai-Nilai Moderasi Beragama Dalam Lingkup Masyarakat Majemuk. Jurnal Salome: Multidisipliner Keilmuan, 1(5), 356-365.
Idrus, A. M., Laman, I., & Asti, M. J. (2024). Penyebaran Pemahaman Moderasi dalam Menangkal Paham Radikalisme di Pondok Pesantren Kabupaten Bantaeng. Shautuna: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Perbandingan Mazhab, 285-298.
Hafsawati, N. H., & A’yun, Q. (2023). Moderasi Pesantren (Studi Kasus Pondok Pesantren Miftahul Jannah Randuagung Lumajang). Risalatuna: Journal of Pesantren Studies, 3(2), 181-196.
Husna, S. K. I., & Najicha, F. U. (2023). Pancasila dan Hubungannya dengan Hak Asasi Manusia di Indonesia. Civic Education: Media Kajian Pancasila dan Kewarganegaraan, 7(2), 104-112.
Wandani, A. R., & Dewi, D. A. (2021). Penerapan Pancasila Sebagai Dasar Kehidupan Bermasyarakat. De Cive: Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 1(2), 34-39.
Masturaini, M. (2021). Penanaman Nilai-Nilai Moderasi Beragama Di Pondok Pesantren (Studi Pondok Pesantren Shohifatusshofa NW Rawamangun Kecamatan Sukamaju Kabupaten Luwu Utara) (Doctoral dissertation, Institut agama islam Negeri (IAIN Palopo).
Chamidah, W. A. Peran Pesantren Darus-Sunnah dalam Mengembangkan Sikap Moderasi Beragama Mahasantri Darus-Sunnah International Institute for Hadith Sciences (Bachelor's thesis, Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syari
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dinamika: Jurnal Studi Kepesantrenan dan Keislaman

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.